Takket være springene i tid og personer er 'Den sidste rejse' hele tiden i gang. 2 Leger med historien - og de kvindelige former Rudi Køhnke og Rosalinde Mynster spiller de unge udgaver af henholdsvis Christian IV og Kirsten Munk. (Foto: Jason Idris Alami © Reel Pictures) Der findes uskrevne regler, hvad angår historiske film. Hver gang en historisk dansk film får premiere, skal medierne spørge en ekspert, om filmen nu også er historisk korrekt. Hvis ikke det er tilfældet, er der ballade. Det går an at lave om på sproget. Ellers er der jo ikke nogen, der fatter noget. Skønhedsidealer må man også gerne pille ved. Og man må vel også gerne optage digitalt. Men så stopper tolerancen over for anakronismer også. Alligevel kaster spillefilmdebutanten Kasper Kalle sig ud i diverse fiksfakserier med det historiske i 'Christian IV – Den sidste rejse'. Ifølge Kasper Kalle lignede det dårligt teater, da filmholdet forsøgte at optage filmen i de udstyrsstykker, fine folk tøffede rundt i anno 1648. Derfor skabte de noget simplere kluns.
Baard Owe i 'Christian IV – Den sidste rejse' (Foto: Jason Idris Alami) Kasper Kalle har hang til periodedramaer med et twist. Filmskole-afgangsfilmen 'Sorte måne' fra 2015 var en fortættet og skyggefuld middelalderdrøm i sorthvid, og også instruktørens biografaktuelle spillefilmdebut danser lystigt uden om det historiske dramas konventioner. 'Christian IV – den sidste rejse' indeholder ingen overdådige balsale, ingen silkebetrukne sovegemakker, ingen blodige halshugninger og ingen politiske spændinger i konciliet. Portrættet af Danmarks længst regerende konge udspiller sig nemlig udelukkende i en hestevogn. Som titlen antyder, følger vi kongen (Baard Owe) i hans livs sidste tid. Han køres fra Hillerød til Rosenborg Slot i København for at ånde ud. Fortællingen i den intime karet handler meget passende om Christians kærlighedsliv, mens hans store bedrifter som regent falder i baggrunden. På vejen til København samler han sin ekskone Kirsten Munk (Karen-Lise Mynster) op fra det fængsel, han tidligere har forvist hende til af ren jalousi.
De spiller begge både følsomt og nysgerrigt, og gnisten imellem dem er troværdig. Karen-Lise Mynster, der jo som bekendt er mor til Rosalinde, tager sig også godt af den ældre Kirsten. Men det er mere svært at forlige sig med Baard Owe, der i sin sidste præstation måske virker lige teatralsk nok som den døende Christian. Det er egentlig i sig selv en fin præstation, men den stikker ud mellem resten af det naturalistiske spil. I sidste ende fortæller Christian IV – Den sidste rejse en gribende historie om kærlighed og jalousi, som ikke kun konger kan sætte sig ind i. Christian IV – Den sidste rejse er et stilfuldt karakterstudie og kærlighedsdrama og en mere end almindeligt lovende debut for instruktør Kasper Kalle.
Filmen er Baard Owes sidste før hans død som 81-årig i 2017, og historien er helt og aldeles hans, når han som den døende Christian bevidst underspiller og bevægende gestalter kongen mere som menneske end monark (mens han ret uretfærdigt overstråler Rudi Køhnke som den unge konge). Baard Owe får fint mod- og medspil af Karen-Lise Mynster som den ældre Kirsten Munk, der i begyndelsen kraftigt bedyrer sin uskyld. Men da vi også ser hende som ung og bedårende, en delikat og nedringet Rosalinde Mynster, sammen med greven, en meget arisk Gustav Dyekjær Giese, bliver sandheden en ganske anden. Imens trækker hestene det tunge læs gennem vår og vinter. Sproget er også tungt, selv om den formelle tone er blødt op med moderne replikker og ord som "menstruation", "alkohol" og "metermål" – anakronismer er undskyldelige, så længe de ikke hæmmer dramatisk drive og historisk indlevelse. Men den lidt opstyltede jargon ledte for undertegnede tankerne hen på en ganske anden Den Sidste Rejse, nemlig en bedemandsforretning på Østerbro.
Baard Owe er i sin sidste rolle bevægende som Christian IV, men interessen for stortalentet Kasper Kalles karetspil kvæles død i en snigende, men stigende kedsomhed. Adelsfrøken Kirsten Munk blev i 1615 gift til venstre hånd med Christian IV. I løbet af elleve år fik hun tolv børn med ham, men forholdet sluttede i 1628, antagelig fordi hun indledte et forhold til en tysk rhingreve i dansk tjeneste. Hun smed sågar sin ægtemand ud af soveværelset, og kongen kom sig aldrig over at være blevet gjort til hanrej. Efter sigende mødtes og forsonedes de aldrig siden. Men sammen med manuskriptforfatter Trine Appel har instruktøren Kasper Kalle foranstaltet et sidste, konfronterende møde mellem de gamle elskende, der er blevet fjender, i sin debutspillefilm Christian IV – den sidste rejse. Kalle, der tidligere hed Skovsbøl, tog afgang på Filmskolen i 2015 med det ekspressive og roste heksejagtdrama Sorte måne. I året 1648 er en døende Kong Christian på vej hjem til Rosenborg i København i sin karet, og undervejs samler han Kirsten op fra den husarrest, hvor han har placeret hende.
Der er enkelte scener, som bryder med det selvvalgte benspænd, der begrænser filmens handling til et rum, men de er, ligesom flashbackene, subjektive. Tankespind i en døende konges paranoide sind. Kareten bliver blot en scene, ligesom i teateret, hvor handlingen udspiller sig, uafhængigt af de faktiske begivenheders lokation. To mennesker, fire skuespillere Det begrænsede lokale tillader også en yderst beskeden rolleliste, hvilket førstegangsinstruktør Kasper Kalle udnytter til at sætte fokus på skuespilpræstationerne. Den klart bedste af disse kommer fra den nu afdøde Baard Owe i sin sidste store rolle. Han spillede den lettere forvirrede, sygdomsplagede og gamle konge med fuld troværdighed. Karen-Lise Mynster og Rosalinde Mynster, mor og datter, spiller hhv. den gamle og unge Kirsten Munk. Ligheden sælger illusionen yderligere, men uden deres skuespil ville der have været no deal. Det er heldigt, at begge med ligeværdig evne kan spille samme karakter. Det lykkedes at udviske skellet mellem gamle og unge Kirsten.
Denne kreative drivkraft lover i særdeleshed godt for Kasper Kalles kommende karriere. Kort sagt: Dygtige skuespillere og spandevis af stilistisk opfindsomhed betyder, at man aldrig keder sig med Kasper Kalles alternative historiske drama om Christian IV's sidste timer. Læs også: Rosalinde Mynster vil vise al sin kvindepower og bare fucke dem op – »I WILL NOT REST« Se listen: Årets bedste film ifølge Soundvenue – rangeret Se listen: Årets bedste serier ifølge Soundvenue – rangeret Spillefilm. Instruktion: Kasper Kalle. Medvirkende: Baard Owe, Karen-Lise Mynster, Rudi Køhnke, Rosalinde Mynster, Peter Plaugborg, Gustav Dyekjær Giese. Spilletid: 90 min.. Premiere: Den 13. december
Sikker e-handel Gucca har den klare holdning, at nethandel er nødt til at være hurtigt, billigt og sikkert for dig. Sikkerheden kommer altid først Vi vægter sikkerhed utrolig højt, for det er noget af det aller vigtigste at sørge for er i orden, når det drejer sig om online handel. For at få den optimale garanti for sikkerheden ved betaling online, har vi opnået at få NETS til at godkende vores betalingsløsning. Derfor er det at købe og betale hos os helt sikkert. Vi tilbyder 30 dages returret hos Vi yder altid 30 dages returret, og det uanset hvilke typer varer du måtte have købt hos os. Så fortryder du af en eller anden grund købet, og ikke ønsker at beholde din vare, kan du uden dårlig samvittighed sende varen retur til os, hvorefter du vil få dine penge refunderet. Du kan med fordel tage kontakt til os, før du vælger at returnere din vare. Levering - sikkert og hurtigt Som vores kunde, skal du selvfølgelig ikke vente i alt for lang tid på din vare. Vi leverer hurtigt og sikkert. Helt konkret modtager du din vare indenfor 1-2 hverdage, såfremt din vare er på lager.
Sitemap | Bt Dk Mobil, 2024