Kulturkamp 3: Dancehall-kulturen til Danmark Natasja sejlede med på efterdønningerne af Bikstok Røgsystems succesfulde debutalbum, Over Stok & Sten fra 2005, og var derfor ikke den første til at tage dancehallkulturen til Danmark. Men hun var med til at definere, hvilken rolle den genre, som siden 70'erne havde været vigtig for identitetskampe i Jamaica, skulle spille i en dansk sammenhæng. Ikke mindst var hun central for at slå et slag for multikulturalismen. På nummeret »Gully Slang« rapper hun – eller toaster, som det hedder i dancehallen – på jamaicansk patois, og oversætter til dansk. Og hun sætter dermed fokus på genrens politiske og identitetspolitiske grundklange. I den kontekst slår hun dog også et slag for den stener- og festkultur, som ligeledes er knyttet til dancehallen, og her slår hun nogle skæverter, ikke mindst hendes scoreduet med rapperen Yepha, »Gør Det«, måske også hendes duet med Blæs Bukki, »Monaco«, selv om sidstnævnte har antydningen af en antikapitalistisk kant.
Hun bruger også ironi, når hun skriver, at "hesten den er købt og døbt af bin laden". Hun prøver at gøre op med danskernes frygt for det fremmede ved at bruge humor og beskrive Sudan som et land, som ikke har styr på noget, selvom hun ved, at virkeligheden er en anden. Når hun beskriver sig selv som det sorte får, er det, fordi hun mener, at hun skiller sig ud blandt alle "de hvide" i Danmark. Natasjas billede af Danmark I den første del beskriver Natasja Danmark som landet med muligheder. Det er her, hun kan stifte karriere og have sin frihed. Det kommer til udtryk, når hun synger "skal ik' giftes væk". Hun savner sine rødder fra Sudan, men det er ikke dér, hun vil slå sig ned og blive gift. Hun nævner også de fordomme, som hun møder i Danmark. Hun beskriver sig selv som "det sorte får", og når folk spørger hende, hvor hun er fra, så svarer hun "Islands Brygge, det da klart". Selvom hun møder fordomme, føler hun sig alligevel mindst ligeså dansk som alle andre danskere, selvom hun har en anderledes baggrund.
Det er i Danmark, hun er født, og hendes modersmål er dansk - hvilket især kommer til syne, da hun jo synger og skriver på dansk. Det kan folk dog ikke helt forstå, og de bliver ved med at spørge og betragte hende "som hende den lille mørke dér". I den anden del får vi et indblik på "bagsiden" af Danmark. Christania er en del af Danmark, selvom miljøet er meget anderledes i forhold til resten af Danmark. Hun sammenligner sig selv med hashen – den er også rodløs og grænseløs, præcis som hun ser sig selv. Hendes egen nationalitet er ikke bundet til ét sted. Når hun befinder sig i Danmark, savner hun Sudan, og når hun er i Sudan, savner hun Danmark. Kilde: Hendes nationalssplittelse mellem Danmark og Sudan kommer godt til udtryk. Igen og igen spørger hun sig selv: "Hvor hører jeg hjemme? ". Selvom at Danmark er et lille, koldt land med mange fordele. længtes hun efter sine rødder i Sudan. Det er to vidt forskellige lande, men de har en ting tilfælles - begge steder bliver hun identificeret som en fremmed.
Gamle danske sange Nyere danske sange Sangteknik I Danmark er jeg født Tekst Aktiviteter Inspiration Lyt til Natasjas version af "I Danmark er jeg født", og find eksempler i teksten, som viser kærlighed til Danmark. For at se indholdet skal du logge ind på Musikfaget. Log ind Eksemplarfremstilling, herunder print eller kopiering af hele eller dele af læringsportalen, er kun tilladt, hvis institutionen har indgået en aftale med Copydan Tekst & Node, og skal ske inden for denne aftales begrænsninger.
Sitemap | Bt Dk Mobil, 2024