Den frustration og vrede, det har efterladt hende i. Hun har været udsat for meget, og hun er nok også braget ind i nogle kampe, som hun dybest set ikke er hård nok til at tage. At hun alligevel har gjort det, aftvinger respekt. Svaghed og styrke Men det meget personlige udgangspunkt er både showets svaghed og styrke. Der er ingen tvivl om, at det er her, Sanne Søndergaard griber hårdt og heftigt om følelser hos mange af de mest begejstrede publikummere. Men er for eksempel Sanne Søndergaards mistanke om, at en mand på en jysk rasteplads, der har åbnet skydedøren til sin van for at bedøve og voldtage hende, en generel historie om kvindeundertrykkelse i det danske samfund? Eller er den angst hendes egen, private? Da vi når showets afslutning, binder Sanne Søndergaard en flot og skarp sløjfe på alt det, hun har været igennem de sidste to timer. Det er en klar styrke ved hendes show, at alt viser sig at føre hen til dette punkt. Slutningen vibrerer som en mulig afsked med det komikermiljø, som hun føler og beskriver som ekstremt kvindefjendsk og problematisk.
(2013) [3], Kvinde? (2015), Sindssyg Kælling (2017) og Kontroltaber (2019). [2] Søndergaard har været klummeskribent ved ungdomsmagasinet Chili (2006), Dagbladet Information (2006-2007), Urban (2008-2010) og Djøfbladet (2016). Hun begyndte sin blog,, i februar 2013. Hun var i sommeren 2007 del af Sommerhyrderne på Radio 100 FM. Var i 2008 en del af Tjenesten på P3. Fra 2013-2014 var hun fast paneldeltager i Søndagsfrokosten på P1. I 2015 var hun vært på Det Feministiske Talkshow på DRK. I april 2013 var hun på forsiden af Politiken med et foto, hvor man kunne se hendes kønsbehåring, hvilket efterfølgende skabte en del debat. [4] Udvalgt bibliografi [ redigér | redigér wikikode] Solo - med mit køn på slæb (2015) ISBN 978-87-12-05087-2 Hell man (2012) ISBN 978-87-02-12901-4 Proforma (2011) ISBN 978-87-02-09981-2 Kære Dødsbog (2008) ISBN 978-87-02-07108-5. I bogen møder vi Agnes på fjorten år, som bliver mobbet af sine klassekammerater. Hun har derfor valgt at begå selvmord på sin femtenårs fødselsdag - om tolv dage en time og femoghalvtreds minutter.
Sanne Søndergaard Personlig information Født 2. april 1980 (40 år) Ikast i Midtjylland Nationalitet Danmark Uddannelse og virke Uddannelsessted journalist fra Danmarks Journalisthøjskole ( 2004) Beskæftigelse Forfatter og foredragsholder Eksterne henvisninger Information med symbolet hentes fra Wikidata. Kildehenvisninger foreligger sammesteds. [ redigér på Wikidata] Sanne Søndergaard (født 2. april 1980 i Ikast) er en dansk forfatter, foredragsholder og standup komiker. Karriere [ redigér | redigér wikikode] Student fra Ikast Gymnasium i 1999. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 2004. Har læst på Syddansk Universitet og herunder Kvinde- og kønsstudier på Københavns Universitet fra 2005-2006, men ikke færdiggjort sit speciale. Søndergaard debuterede som forfatter i oktober 2008 med ungdomsromanen Kære Dødsbog udgivet på Gyldendal. Hendes anden og tredje bog, Proforma (2011) og Hell man (2012) er begge ligeledes udgivet på Gyldendal. I 2015 udkom hendes selvbiografiske bog Solo - med mit køn på slæb på Gads Forlag.
Selv om hun lige nu er aktuel med det anmelderroste show 'Kontroltaber', som hun rejser rundt i landet med, bliver det sidste gang, hun går på scenen som stand-upper, fortalte hun. »Det er ligesom, hvis man er i et forhold med en person, der begår psykisk vold mod en. Selvom man elsker vedkommende, så kan man jo ikke blive der, for det ødelægger jo en selv. Jeg elsker stand-up, jeg elsker at lave stand-up, jeg elsker mit publikum, men jeg kan ikke være i stand-up-branchen, for det gør simpelthen for ondt, « sagde hun og forklarede blandt andet, hvordan hun igen og igen har mødt holdningen om, at ingen gider arbejde sammen med hende, fordi hun er en ulidelig kælling. I begyndelsen af sin karriere var det især fordomme om, at kvinder ikke er sjove, som hun kæmpede med, men det stadie er vi trods alt ved at komme videre fra, mener hun. Nu er det mere stikpiller og sexisme fra mænd i branchen, kolleger, bookere og managere, som hun siger fra over for. Hun sammenlignede det med debatten i MeToo-kampagnen, hvor kvinder ofte har fået skudt i skoene, at de bare selv kunne have sagt fra.
Er kampen tabt og var #MeToo bare en ventil til at give kvinderne lidt luft? Spørger ISCENEs anmelder, der føler sig en smule snydt efter to timer i selskab med Sanne Søndergaard. Humor og satire lever bedst i mødet med et publikum, der føler sig set, genkendt eller ramt af det, der udgår fra komikeren på scenen. Måske i endnu højere grad med standup, som er så personbåren. Der er ingen tvivl om, at de der har den fedeste aften til Sanne Søndergaards Kontroltaber på Bremen Teater, er de, der deler Søndergaards følelser og tanker om, hvad det vil sige at være kvinde i dag. Fra at få dickpics på Messenger over irritationen af, at skridtet altid hænger på strømpebukser til et liv i permanent alert- tilstand. For ifølge Sanne Søndergaard er det værste, der kan ske for en mand, at han taber ansigt, mens det for en kvinde er: Peter Madsen. Den inkarnerede single igennem 15 år bor i dag i Midtjylland med kæresten Jonas og to bonusbørn. Jonas forstår for det meste, hvor hårdt kærestens liv som feministisk komiker har været.
Hun har bidraget med historien "Hvem gider egentlig være prinsesse" til børnebogen Stå op - godmorgenhistorier af 11 danske stand-up-komikere fra 2009 udgivet på Phabel, med novellen "Det der sex" til novellesamlingen Tegn i sandet og andre strandnoveller fra 2009 udgivet på Politikens Forlag og med novellen "Projekt Bolleleg" til novellesamlingen Debut fra 2014 udgivet på Gyldendal. Søndergaard debuterede som standupkomiker i februar 2005 på Comedy Zoo i København. I foråret 2019 bekendtgjorde hun, at hun stopper som stand-up-komiker. [1] Hun var semifinalist ved DM i stand-up 2006 og medvirkede i foråret 2007 i Comedy Fight Club på TV 2 Zulu. Hun optrådte på FBI Klubtour 2007 og 2008 og var med i sæson 6 i 2009. Samme år optrådte hun med showet Kram fra Kbh. med Mads Brynnum. Hun har ved flere lejligheder optrådt for de danske styrker i Afghanistan. [1] [2] Inden hun stoppede som stand-up-komiker, nåede hun at lave syv soloshows: Dameblade og andre dødstrusler (2010), Ding Dong Darwin (2011), Men Mænd (2012), Mandehader?
Men det er dog ham, der engang udtalte de ord, som hele showet er en form for svar på: Kunne hun ikke blot vælge nogle andre kampe? Nogle der ikke i samme grad bragte hende i direkte clinch med vrede mænd. Nej! Og det er faktisk hele problemet i Sanne Søndergaards univers. De fleste kampe føler hun aldrig, hun har valgt. Hun er blevet trukket ind i dem. Helt tilbage fra dengang som skolepige, hvor lærerens råd til den tidligt udviklede teenagepige var, at hun måske skulle gå i mindre stramme bluser. De umulige kampe Kontroltaber er en form for udviklingshistorie. Vi starter i Vojens, hvor den helt nyslåede komiker Sanne Søndergaard bliver sendt ind foran en flok stanglider… undskyld stangberusede mænd med præsentationen: "Vi plejer at have en stripper, men i år ville vi prøve noget andet". Noget andet! Hun er ikke engang komiker! Et par år senere til DM i standup står hun overfor komikeren Geo – der bliver en slags ond ånd og særlig infamt sexistisk repræsentant for den standup-branche, Sanne Søndergaard mere har et had- end kærlighedsforhold til.
Sanne Søndergaard 12. maj kl. 08. 25 Jeg kan da ikke være den eneste, der ikke orker endnu en omgang ytri... ngsfrihedsdebat!? Lille triggerwarning: Jeg snakker om at køre en kat ned... 😬 PS: Hvis du er en hvid, heteroseksuel mand, der mener, at det her er et angreb på dig, så har du helt ret; det er lige præcis DIG, det handler om, Lars! Se mere
Sitemap | Bt Dk Mobil, 2024