Men filmen forsøger alligevel at komme med sit eget ganske seriøse bud på Tordenskjolds død, der i følge filmen stadig er omgærdet af mystik. Hvad der ligger fast, er, at han blev dræbt af et enkelt kårdestik, sandsynligvis fra den svenske adelsmand Jakob Axel Staël von Holstein, der var den erklærede modstander i en duel uden for landsbyen Gleidingen i Tyskland. Men Genz og Loe har en anden udlægning af dødsårsagen. Digter videre på fakta Det er et spekulativt stykke arbejde, duoen begiver sig ud på med deres film. Naturligvis. Men det resulterer heldigvis i et interessant – og utrolig morsomt – kontrafej af en historisk skikkelse. Jeg vil ikke gå for meget ind i forholdet mellem fiktion og fakta. Det har jeg ikke forstand på, og det er ikke filmkritikerens job. Men i pressemeddelelsen fortæller produceren Lars Bredo Rahbek i hvert fald, at store dele af filmen er baseret på historisk anerkendte fakta såsom rejseplanen fra Christianshavn over Fyn og Jylland til Hamborg og Hannover samt at det rent faktisk var Georg Otto von Münchhausen – far til den navnkundige lystløgner – der var Tordenskjolds sekundant i duellen.
Henrik Ruben Genz både moraliserer og morer sig over søhelten som kvindebedårer i visuelt flot film, hvis svage punkt er manuskriptet. "Det er den brandsjofleste film, der endnu er budt det danske filmpublikum – en grov film, en drastisk film, " skrev datidens kritikerorakel Frederik Schyberg med en vis fryd om den første danske Tordenskjold-film, intrigekomedien Tordenskjold går i land fra 1942. Skulle han anmelde Henrik Ruben Genz' nye film om søhelten, kunne det let blive en karakteristik i samme dur, for Tordenskjold vækker den slumrende libertiner i danske filminstruktører. Mens det ligger uden for produktionsmidlernes rækkevidde at rekonstruere nationalheltens bedrifter på havet, er der frit slag, når det gælder hans erotiske udfoldelser som nordisk Casanova og ihærdig kvindebedårer. I den gamle George Schnéevoigt-film er der nu mest tale om galante eventyr sammenlignet med den grovere dyrkelse af kødets lyster, som den nye Tordenskjold-film både moraliserer og morer sig over. Meget af filmens synsvinkel er lagt over på kammertjeneren Kold, som i sandhed ser koldt på sin herres og bedste vens aldrig tilfredsstillede liderlighed.
Året er 1720. Den Store Nordiske Krig er slut, og viceadmiral Tordenskjold aner pludselig ikke, hvad han skal med sit liv. Hans kammertjener Kold mener, at han skal slå sig ned og foreslår, at de tager til Hannover for at bejle til den stenrige frøken Norris. De tager af sted, men Tordenskjold har store problemer med at finde sit fokus. Han fester og flirter sig gennem landet og sætter grå hår i hovedet på sin ellers trofaste kammertjener. Kvinderne dåner ved synet af tidens største stjerne, men med kvinderne følger fjenderne, og langsomt trækker mørke skyer op. Nedenstående information stammer fra CNET, kan ikke garantere for, at denne information er korrekt. Lyd: Dolby Digital 5. 1 Billede: Widescreen (2. 35:1) Sprog: Dansk Længde (min): 98 Tekstning: Dansk, Norsk, Svensk, Ingen finsk tekster Forventet leveringstid: I øjeblikket udsolgt Kategori: Komedie, Drama, Dansk film Releasedato: 2016-06-02 Originaltitel: Tordenskjold Og Kold Region: 2 (Europa) Instruktør: Henrik Ruben Genz Aldersgrænse: Over 15 Indspilningsår: 2015 Skuespillere: Jakob Oftebro, Martin Buch, Ole Christoffer Ertvaag Ekstramateriale: Antal omtaler: 1 Gennemsnitlig vurdering: 4 (2017-04-28) 0 points En fremragende anderledes fortælling om adhd personen Tordenskjolds liv og levned og ikke mindst død.
- et undervisningsmateriale til gymnasiet Links og litteratur Fakta om filmen: Det danske filminstitut: Nimbus Film: Filmens hjemmeside: Hjemmeside om Danmarks historie udarbejdet af historikere, arkæologer og andre forskere fra Aarhus Universitet: Om helten Tordenskjold versus oplysningshelten/-skurken Struensee Johnny Thiedecke: "For Folket", Pantheon 2004. Fokus er her på oplysningstiden og oplysningstidens betydning for Danmark. Tema om familie og/eller kvinder Fra historieforløbet kan man også trækkes tråde ud til andre forløb. Fx til et tema om familie og/eller kvinder. Forslag til litteratur: Sofie Reimick "Kultur og samfund", Systime 2011. Kapitel om "Familien" bl. a. er der et kildeuddrag fra Luthers Hustavle samt et uddrag fra Rektor Trauberts erindringer. Her beskriver han sit behov for en hustru og hvorfor - fra slutningen af 1700-tallet. Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen: "De danske Kvinders Historie", Systime 2014. Særligt afsnittet om den tidlige kvindesag. Online værktøj Screencast-O-Matic - et online screencast værktøj, der optager din stemme, og det du ser på din skærm: Guide til Screencast-O-Matic: Skuespiller Jakob Oftebro (Tordenskjold), instruktør Henrik Ruben Genz og skuespiller Martin Buch (kammertjener Kold), (Foto: Nimbus Film)
Tordenskjold ( Jakob Oftebro) er efter krigen mod Sverige blevet udnævnt til viceadmiral, men er yderst rastløs efter den hektiske periode med de succesfulde søslag. Han er en stor helt i Danmark og et trækplaster i selskabslivet. Hans kammertjener Kold ( Martin Buch) fungerer i bedste moderne rockmusikerstil som heltens impressario og arrangerer hans besøg i passende selskaber. Kold forsøger også at arrangere et ægteskab med en rig engelsk adelskvinde for ham. For at møde hende tager han turen fra Christiania ned gennem Sønderjylland og til nogle af de store byer i det nordlige Tyskland, og i den forbindelse har den virile Tordenskjold en række affærer med villige kvinder. Men da han når til Hannover, narres han ud i en duel, tilsyneladende arrangeret af hævngerrige svenskere. Afsløringer af handling, afslutning og/eller plot ender her. Medvirkende [ redigér | redigér wikikode] Jakob Oftebro som Tordenskjold Martin Buch som kammertjener Kold Natalie Madueño som Leonora Ployart Kenneth M. Christensen som kaptajn Ployart David Dencik som doktor Mabuse Björn Kjellman som Axel Staël von Holstein Martin Greis som kong Frederik 4.
Som svensk adelsmand har Björn Kjellman en sjov scene, hvor han under fire øjne prøver at vikle sig ud af en fatal duel med Tordenskjold. Denne duel gjorde angiveligt ende på Tordenskjolds liv, hvilket filmen drager i tvivl. I stedet leveres en alternativ tolkning. Hvorfor skulle Tordenskjold vælge at duellere med kårde, når han var og blev en mesterskytte? Nej, han døde ikke som en kriger, men som det, han var blevet: en rockstjerne. Med en falsk ære i behold. Filmens bedste pointe.
Sædafgang og søslag Kold siger at Tordenskjold befinder sig i »en piktåge« – som en erstatning for krudtrøg, kunne man tilføje. Eller måske rettere som en medicin mod alt det, som viste sig, når krudtrøgen havde lagt sig. Alle de døde og lemlæstede kroppe. Dét minder hans enøjede soldaterkammerat ham om, og det sker meget passende i form af endnu en seksuel akt. For kneppet, det bliver der. Når nu Tordenskjold ikke kan få sig bare en lillebitte søkrig, så kan han da i det mindste få noget på den dumme. Den omgående behovstilfredsstillelse er det styrende princip i hans verden. Klassisk maskulin selvdestruktivitet. Eller rockstjerneadfærd, kunne man også tilføje. Ja, de to hovedpersoners tur sydpå til Tyskland former sig som en turné og en roadmovie i karet, hvor Tordenskjold på et væld af venues blærer sig med sine bedrifter og boller sine groupies. Mens Kold pligtskyldigt står for merchandiseboden med drikkekrus, babykanoner og minislagskibe. Jakob Oftebro er formidabelt morsom som en infantil og libidinøs Tordenskjold, og Martin Buch er også strålende som den mutte, men trofaste kammertjener.
Sitemap | Bt Dk Mobil, 2024